byta till nytt piller
26.10.2014
Hej!
Jag ska byta från p-piller till cerazette. Nu undrar jag om jag ska fortsätta med de nya direkt när sista kartan av de gamla är slut? Hur gör man om jag vill byta tid med de nya pillren, tex jag tar de gamla kl 17, men vill ta de nya kl 09.00? Och hur vet man om man blir gravid när man äter cerazette då man oftast inte får någon blödning?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
31.10.2014
Hej.
Du skriver inte vilka piller du har använt tidigare, men jag antar att du har använt någon sorts kombinationspiller. Du skall inte hålla någon paus mellan de ganla pillren och de nya utan fortsätta äta de nya direkt dagen efter att du tagit den sista aktiva tabletten av de gamla. (Med vissa filler äter man ju piller i 28 dagar, men där de sista 5 pillren är placebon, du skall isåfall INTE äta dem, utan bara de riktiga pillren, och sedan fortsätta direkt med dina nya)
Med Cerazette är det viktigare än med kombinationspiller att man tar pillren vid samma tid varje dag, men om du vill byta tid från klockan 5 på eftermiddagen till 9 på morgonen så går det nog bra. Eftersom det bara är frågan om att byta tid en gång, och tidsintervallen mellan pillren då blir mindre än 24 timmar och inte större sä är det ingen skillnad.
Tanken med p-piller ellermini-piller är ju att man inte skall bli gravid, så bara du tar pillren regelbundet varje dag så blir du inte det, och då behöver du inte bekymra dig fast du skulle höra till de kvinnor vars mens uteblir helt med cerazette. Dessa piller är pålitliga, men naturligtvis bara om man tar dem som man ska (precis som med ALLA andra mediciner). Så det är bara att ta det lugnt och lita på dem.(och mensen upphör inte helt för alla, så det är någonting som du helt enkelt får se med tiden.)
Vänliga hälsningar
Tessi