Byta till p piller?
18.08.2020
Hej. Har haft p-ring i 6 månader för att slippa kraftig mensvärk och rikliga blödningar. Den har funkat mot mensvärken men inte mot blödningarna. Mängden är i stort sett den samma, men blödningarna slutar efter ca 4-5 dagar ist för 6-7 dagar som förut. Har nu funderat på att byta till p piller isället för ringen, då jag varit med om att ringen har gått av och upplever att den ganska ofta "halkar ner" lite, inte så den kommer ut men så att den känns av.
Jag har problem med magen, blir lätt svullen eller lös i magen. Om jag skulle byta till p piller, skulle min mage då kunna bli sämre av dem? Tack

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
19.08.2020
Hej,
Det är ganska svårt att ge något absolut svar på hur p-piller skulle påverka din mage. Magproblem som gasbesvär och diarré finns med på listan av biverkningar med de vanligaste p-pillren, men de räknas som "ganska ovanliga", d.v.s. de biverkningarna drabbar 1-10 användare av 1000.
Så om du upplever problem med ringen så tycker jag att du skall ta kontakt med preventivrådgivningen på din hemort så kan ni fundera på vilka piller som kunde funka för dig. Dock är det nästan omöjligt att på förhand veta om ett byte till piller skulle göra att din mens blir mer sparsam än den är nu - för vissa blir den det men inte för alla. Men det kan vara värt ett försök i vilket fall som helst.
Kram,
Tessi