Byte av p-piller!
20.08.2015
Hej!
Jag går på p-piller men är rädd för eventuell graviditet då jag under de senaste veckorna haft väldigt ömma bröst, liknande mensvärk osv. Av denna anledning vill jag vänta o se om den "konstgjorda" mensen kommer nu till helgen då jag skall ha min 7-dagars paus. Dock är det meningen att jag skall byta p-pillersort och har läst att man helst skall påbörja den nya sorten direkt efter man tagit det sista pillret från den gamla sorten - alltså utan paus. Är det möjligt att jag istället påbörjar den nya sorten direkt efter 7-dagars pausen istället? Har nojjat över graviditet sedan förra pausen o vill gärna se om jag får en blödning nu under helgen, skulle lugna mina nerver lite.
Ellen Ellen93

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
26.08.2015
Hej.
Det är helt ok att hålla paus mellan pillren även om du byter sort, bara du börjar med de nya pillren senast på samma dag som du normalt skulle börja på en ny karta. Om man byter preventivmetod så kan det behövas något tilläggsskydd under de första 7 dagarna, men eftersom båda dessa pillersorter innehåller samma hormoner (kombinations p-piller) så är det helt ok att antingen börja käka dem direkt - eller hålla paus.
I ditt fall är det säkert bra att hålla pausen för att se om du börjar blöda. Normalt börjar man blöda på 2-3 dagen av pausen, men det finns ju undantag här också. Så trots att du inte börjar blöda på dag 4 så är det inte ännu någon panik.
Om du vet att du har tagit dina piller alla dagar, på ungefär samma tid och det inte har varit någonting annat avvikande (diarré eller kräkningar eller andra mediciner, t.ex. antibiotika) så borde det inte finnas någon anledning att oroa sig.
Men OM det nu skulle vara så att du inte får din mens inom den närmaste veckan så tycker jag att du skall göra ett graviditetstest bara för att vara på den säkra sidan, för att få sinnesro om inte annat.
Kram
Tessi