Cerazette
15.12.2014
jag har ätit cerazette nu en tid och fundrar på att byta eftersom jag blöder heeeela tiden. Men det sägs ju att man ska äta dem 3 månader för att se. Medan jag hade ätit två tabeltter på andra kartan fick jag diarre och då tog jag ett nytt piller från en ny karta. På förpackningen står det att man ska öppna påsen där tabeltterna finns precis före användning och att de ska ätas inom en månad.
Kan jag då börja äta från "reserv"kartan när jag har ätit upp karta två eller måste jag köpa 3 nya månader fast jag ändå kanske ska sluta?

Ungdomsinformatören Sanna svarar
16.12.2014
Hej!
"En tid" är ju ett rätt vagt begrepp när du säger att du har ätit dem en tid... Men jag förstår ju det så att du har köpt ut 3 kartor. Och den första är slut. Den andra kartan höll du på med då du fick diarre. Sen tog du nytt piller ur sin 3. och sista karta som du har nu att tillgå.
Jag rekommenderar nog att du köper ny karta eftersom tiden när förpackningen är öppnad blir för lång. Detta kan försvaga hormoneffekten och risken är att du blir gravid.
Det är vanligt att kvinnor drabbas under de första månaderna av blödningar. Prova åtminstone 3 månader de Cerazette som är påbörjade och sen rekommenderas kontakt till barnmorskan/läkaren som ordinerade Cerazette för utvärdering av fortsättningen. Blödningarna kan i bästa fall sluta rätt abrupt och kroppen har anpassat sig till de nya hormonhalterna som cirkulerar.
Hälsar splitternya hälsovårdaren-barnmorskan Annika