dagen efter piller. AKUT
21.11.2014
Hej! Jag undrar om jag tar ett dagen efter piller, och mensen kommer lite tidigare , ska jag börja med p-piller mensens första dag ändå? Det är AKUT..

Ungdomsinformatören Liselott svarar
21.11.2014
Hej!
Japp, börja med p-piller på mensens första dag. Det ska man göra framförallt för att veta att man inte är gravid. Och eftersom du hursomhelst ska ta ett graviditetstest tre veckor efter att du tog akut-p-pillren för att säkert veta att du inte är gravid, så lönar det sig inte att vänta på ännu följande mens. Skulle du mot förmodan vara gravid trots akut-p-pillren så hinner du avbryta p-pilleranvändningen tidigt. Vanligtvis heter det också att man borde börja med p-pillren på mensens första dag för att det minst strular till menscykeln och hormonerna - men i princip kan man nog börja närsomhelst under menscykeln. Dina hormoner är säker redan lite råddiga av akut-p-pillren och det kan hända att blödningen beror just på dem och att mensen skulle ha blivit lite oregelbunden ett tag efteråt, men börjar du med p-piller nu, så är chansen större att mensen blir regelbunden av det.
Hälsar ungdomsinformatören Liselott (på basen av hälsovårdare-sexualrådgivare Tessis tidigare svar)