Diarré, fortfarande skyddad med p-piller?
20.04.2015
Hej!
Jag tar p-piller (prionelle 28) och idag så blev jag sjuk och har varit jättelös i magen. Jag tog pillret idag (är på rad 3) vid klockan halv 10 och fick springa på toaletten bara en halvtimme efter det. Jag har läst att man ska ta ett nytt piller från en ny karta om man har kräkts eller har diarré, så det gjorde jag. Men vad händer om jag måste på toa och är lös igen efter det andra pillret? Är jag inte skyddad då?
Tacksam för svar :) Linnea

Hälsovårdaren-barnmorskan Annika svarar
22.04.2015
Hejsan! Om det är till någon tröst för dej så kan jag säga att det är bättre att ha maginfluensa på det sättet att man har diarré än att man spyr när man använder p-piller. P-pillret åker ju då genom magsäcken och tarmen och upptas av kroppen till största delen jämfört med om man spyr ut det. Men att ta nytt piller är säkerhetsinstruktioner.
Nu har du fått vänta på ditt svar i några dagar. Förhoppningsvis är du frisk och mår bra! Ifall du vill vara helt säker på att inte bli gravid rekommenderar jag kondomanvändning vid samlag i en veckas tid. Samma regel som rekommenderas vid missat p-piller.
Med vänlig hälsning,  Annika         barnmorska - hälsovårdare