Diarré under placebo tabletterna
23.01.2014
Hej! Jag har försökt kolla efter ifall någon tidigare har ställt den fråga jag vill ha svar på men jag tyckte inte jag hittade någon, såå då frågar jag själv!
Jag äter yaz p piller och har igår avslutat en pilllerkarta, har fortfarande lite mens. Igår på kvällen och på natten hade jag hemsk diarré, tömde nog allt jag hade.. Men eftersom det var en placebo tablett igår (och jag tog den klockan sju på morgonen), och jag tog det första pillret på en ny karta idag, som vanligt på morgonen, har diarrén någon effekt på hur skyddad jag är nu?! Jag har inte haft mera diarré efter att jag tagit pillret imorse.. (Men jag har ju å andra sidan inte ätit så mycket ännu)
Men om jag får mera diarré senare idag, hur vet jag om mitt piller jag tog imorse tagits upp eller inte :s ?
Vill ju veta om jag skall behöva använda kondom som komplettering.. Och hur länge isåfall, räcker en vecka?
Åh det blev råddigt men hoppas ni förstår och att jag får svar snart! Lanttisen

Ungdomsinformatören Liselott svarar
24.01.2014
Hej Lanttisen!
Ingen fara! Placebotabletterna - alltså sockerpillerna - innehåller inga hormoner utan finns bara med i kartan för rutinens skull, så att man inte ska hinna glömma rutinen att ta dagens piller under pausdagarna. Det spelar alltså ingen roll om de for ut osmälta med diarrén. Det gäller bara de piller som innehåller hormonerna. Dessutom gick det ju alldeles tillräckligt med tid (över 4 timmar) både efter förra pillret och före nästa, så redan det skulle ha garanterat att du är skyddad även om det hade varit ett hormonpiller. Så du kan vara helt lugn, behöver inte använda kondom och kan fortsätta helt normalt sockerpillren till slut och sedan börja nästa karta som normalt.
Men det var ändå bra att du frågade :) Helt onödigt att vara orolig för något när man kan fråga oss :D
Hälsar ungdomsinformatören Liselott