Diza och ångest
14.06.2018
Hej, jag har en fråga.
Jag äter p-pillret Diza och började på första kartan och har nu idag (14.6) ätit 10 piller. Jag åt första pillret på första blödningsdagen och ska då vara skyddad från första dagen tydligen.
Men då jag hade ätit det 6e pillret så var jag inte 100% säker om jag verkligen var skyddad eller inte så min pojkvän for bara in i mig framochtillbaka och kom inte i mig. Sen hade vi samlag nästa dag när jag hade ätit 7 piller och då drog han ut när han kom.
Och nu när jag snart ska äta mitt 10onde piller om någon timme så vi hade samlag för ca 2 h sen och han kom i mig.
(har ätit alla piller samma tid varje dag enda som är något så är att ett tog jag 20 min senare än vanligt men har läst att det borde inte göra något)
Men endå är jag nojjig för att jag är gravid..
å vet inte om jag ska göra så att jag får en bortfallsblödning efter första kartan för att vara ”säker” på att jag inte är gravid. Har ingen symptom eller något heller..
Och om man gör en såkallad bortfallsblödning så hur länge tar det innan man är skyddad igen? ångestfylld tjej

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
18.06.2018
Hej.
Du skall inte oroa dig, eftersom du började med pillren på första blödningsdagen så ÄR du skyddad. Det är ingenting du behöver stressa över. Men du väljer givetvis själv om du vill ha pausen eller inte. Om du äter kartan och sen har paus, så är du ju skyddad under pausen också. (24 dagar piller - 4 dagar utan). Och efter dina fyra pillerfria dagar så fortsätter du på en ny karta.
Jag förstår ändå att det menatlt kan kräva lite träning att lita på pillren, efter att ha använt någon annan form av skydd och varit orolig. Men lita på att pillren gör det de borde och njut av sexet istället för att stressa.
Sköt om dig!
Kram
Tessi