E ja gravid eller?
02.10.2016
Hej jag behöver ett svar snabbt! Förra veckan 22.9 hade jag oskyddat sex men bara lite snabbt för vi ville prova hur det kändes. Killen fick inte utlösning. Sen då på lördag tror ja de var så testade vi oskyddat igen men bara snabbt då också kanske lite längre en sist den här gången. Killen fick ingen utlösning. Söndag hade jag beräknat att min mens kommer men den kom inte :(. Den brukar inte alltid vara i tid den brukar ibland komma en vecka senare. Nu har det gått en vecka och idag är det söndag har inte fått min mens ännu ÄR VÄlDIGT OROLIG!! Kan jag vara gravid nu?? Tänk så har det ändå kommit nåt in?? Men vi gjorde ju det bara snabbt! HJÄLP!!!!!
#Gravid? Gravid?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
03.10.2016
Hej.
För det första. Det är ingen skillnad om ni har oskyddat sex "bara lite snabbt" eller om ni håller på i timmar. Oskyddat sex är oskyddat sex och det innebär alltid en risk. Avbrutet samlag är inte en preventivmetod. Som du säkert redan vet så kan det finnas spermier reda i försatsen, och killen har ingen möjlighet att själv påverka det och han känner inte när den kommer. Så om du i fortsättningen vill ha ett sexliv utan att gå omkring och vara söndrig av oro så föreslår jag att ni skyddar er i fortsättningen.
Nåja. Det oskyddade sexet inträffade alltså fredag och lördag, och din mens borde ha kommit på söndag. OM din menscyekel är någotsånär regelbunden och normal så borde du ju inte ha haft ägglossning då - eftersom din mens ju borde ha börjat strax, och han fick inte utlösning i dig. Så risken är inte sådär jättestor, men som sagt - oskyddat sex är oskyddat sex.
Om din mens inte har kommit ännu heller så tycker jag att du skall testa dig. Om du skulle vara gravid så borde det redan synas på testet. Det känns dock sannolikare att din mens är sen för att du oroar dig än för att du är gravid, men jag vill ändå än en gång betona att ni skall skydda er. Så inget sex för er tills ni har fixat med preventivmedel! :)
Testa dig så vet du.
Kram
Tessi