efter att man vart gravid
01.01.2017
Hej jag har en fråga om hur det är efter man vart gravid typ hur kommer magen se ut efter att man fått barnet finns det nån chans att den kan se vanlig ut igen med träning? Asså skulle jag kunna ha barn och sen bli vältränad igen eller kommer huden va lösare hela tiden? nicole

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
02.01.2017
Hej,
Då man är gravid så är det mycket som måste flytta på sig i kroppen för att ge plats åt den växande babyn. T.ex flyttar magmusklerna på sig för att inte vara i vägen. Alla människor har också i övrigt olika förutsättningar att se vältränade ut. Vissa får lättare synliga muskler än andra trots att man skulle träna på samma sätt.
Det är absolut möjligt att få en vältränad mage även efter att man har fött barn. Direkt efter förlossningen är magen ganska "lös", och man får inte börja träna magmusklerna för snabbt eftersom det tar lite tid för musklerna att hitta tillbaka till sina rätta platser. Men efter några månader kan man börja träna igen och då är det bara att köra på. Sen beror det ju på vilka förutsättningar man har hur snabbt kroppen återhämtar sig. Det är klart att kroppen inte blir exakt likadan - man har ju trots allt burit ett barn inuti kroppen, så för de flesta kvinnor är huden lösare efter att man har fött barn, men de flesta kvinnor är också överens om att det är värt det.
Kram
Tessi