För nojig
14.12.2013
Ja tror ja börjar bli knäpp. Ja ha alltid få mens efter att ja ha haft sex, ja ha allti använd kondom om aldrig har spruckit eller glidit av. Ja ha haft sex max 10 ggr på e halvår, 2 ggr per månad typ. Ja ha alltid tagi graviditetstest efteråt för att se till att allt stämmer (men ja litar int direkt på di). Nu ja ha börja ät p-piller men ha int ännu haft sex, å om ja känner me själv rätt så kommer ja ändå tving karin miin att använd kondom föhe. Men nu ha ja testa att int alls ta e graviditetstest efter mens som ja allti ha gjort, men maga min je uppsvälld å ja har jävla ömma bröst så ska ja måst jör e föhe? Ja va tilåme på vaginalt ultraljud eftersom att ja hadd inbilla me att ja va gravid fö nain viko sedan men he visa int na. Men kan man var gravid fast man allti ha använd kondom (aldri sprucki, kolla efter me nagalar/ringar, torka av händren föri man ha börja lägg på kondomin så itt e sku finns na försats på händren å aldri vuri i närheten av penisen vid förspel(förutom me händren) ? Ja böri få na fäjl av me själv å kan aldri sätt min graviditetsnoja på hyllan och jag överväger att dump karin miin bara fö att ja e rädd. Snälla hjälp me å säg va ja ska jör!

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
16.12.2013
Hej,
Jag börjar med att svara på din fråga. Nej, om kondomen alltid har suttit på under hela samlaget och har varit hel så kan du inte vara gravid. Ibland läser man saker som gör att man tänker att befruktning och garviditet nästan är någonting magiskt som kan trotsa vilka naturlagar som helst. Men så är det inte. Sannolikheten att du skulle vara gravid, efter alla skyddsåtgärder du har tagit till och med tanke på hur bra du vet hur allt dethär fungerar, är ytterst liten.
Både kondom och p-piller är, som du vet, riktigt bra preventivmedel. Så bara du tar dina p-piller varje dag, och ungefär samma tid, så finns det ingen anledning att vara orolig. Om man oroar sig för könssjukdomar så är det naturligtvis bra att använda kondom i allafall, men med tanke på eventuell graviditet är det inte nödvändigt.
Jag vet ju inte hur länge det är sen du började äta dina p-piller, men en möjlighet är att dina ömma bröst beror på pillren. Men eftersom kvinnans menstruationscykel och hela hormonella system är väldigt invecklat, så kan saker också variera bara från månad till månad utan att man vet vad de beror på. En månad kan man ha ont i brösten och en annan månad inte, uatn att någonting är "fel".
Jag föreslår att du lägger din graviditetsnoja på hyllan, och litar på att p-pillren gör det de är uppfunna för att göra. Om du har möjlighet så tycker jag att du skall gå och tala med en hälsovårdare eller barnmorska som kan gå igenom menstruationscykeln och befruktningen med dig, för eventuellt skulle det lugna dig om du visste mer om hur det egentligen går till.
Hälsningar
Tessi