För tidig sex?
19.01.2014
Hejj! Jag började med p-pillren yasminelle i fredags, tog första pillret då på min första mensdag, så tog jag ett igår på kvällen samma tid. Senare på kvällen/natten igår hade jag och min pojkvän oskyddat sex och nu på morgonen har jag en lite underlig känsla i magen. Kan det vara de andra faktorerna som gör att de känns underligt eller kan jag vara gravid? Hur snabbt börjar pillren verka egentligen? Tacksam för svar!

Ungdomsinformatören Liselott svarar
20.01.2014
Hej!
Ingen fara, med Yasminelle är du skyddad mot graviditet från första dagen du tar det första pillret, speciellt om det sker på mensens första dag. Detta eftersom Yasminelle förhindrar ägglossning, som ju oftast kommer ungefär mittemellan menserna, så de nya hormonerna hinner nog "fixa undan" den. Orsaken till att det borde tas på mensens första dag är dels för att inte rådda till hormonerna i kroppen oödigt mycket men också för att kunna veta säkert att man inte är gravid.
Det enda tänkbara är ifall du redan skulle ha varit gravid när du började med pillren, alltså om det du trodde var mens inte var någon mens utan bara en sådan där underlig blödning som vissa har riktigt i början av graviditeten. Men har du skyddat dig före och verkar den här mensen helt normal som dina menser brukar vara, så behöver du inte oroa dig alls. Det här är så otroligt ovanligt att det knappt är värt att nämnas. Och skulle du ändå mot förmodan oroa dig, så är det ju bara att ta ett graviditetstest. De kan man aldrig ta i onödan och de kostar ju inte många euro på apoteket eller i de större varuhusen.
Överlag är det bra att fråga när det gäller sådana här frågor - allt är ju så nytt och okänt att det kan kännas lite pirrigt fastän hur bra koll man än har ;) Här kan du läsa mera om Yasminelle, http://www.1177.se/Fakta-och-rad/Lakemedel-A-O/Yasminelle/, ungefär samma finns också i bipacksedeln (lappen som kom med i lådan).
Hälsar ungdomsinformatören Liselott