Försatts och kondom
02.09.2015
Hej! Jag och min tjej skulle till och ha sex för första gången men när jag skulle sätta på kondomen insåg jag att jag "kommit" utan att känna det. Jag låg ned ledans jag tänkte försöka sätta på den, så försattsen rann ned vid skaftet så det blev inget. Det måste vara något av de mest pinsamma saker som hänt mig :/
Jag googlade på detta och förstod att vissa inte verkar få någon försatts alls och vissa mycket mer. I mitt fall var det ganska mycket.
Jag vill absolut inte att detta ska hända igen. så därför undrar jag hur jag lättast trär på den utan att jag kladdar in kondomen i sperma. Jag undrar också om jag bara kan torka bort försattsen om den tillexempel kladdats ut innanför kalsongerna och är vid skaftet/könshåret och sedan trä på en kondom? Spelar det någon roll om kondomen täcker de delarna då? (Försattsen kladdade ut sig innanför mina kalsonger under förspelet)
Några av dessa frågor är säkert jättedumma, men tyckte detta var ett bra ställe att kanske få ett svar på dem på då jag aldrig skulle våga fråga någon detta personligen.
Mvh H H

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
03.09.2015
Hej,
Det var trist att höra att er första gång inte alls blev som du hade tänkt dig, det är alltid jobbigt då det känns som om man har gjort bort sig men det är så otroligt vanligt att någonting går fel första gången så jag tror att säkert hälften av alla icke-oskulder på jorden har någon pinsam historia att berätta om sina första sexuella äventyr. Det är bara att gå vidare. Det har ingen betydelse för hur ditt sexliv kommer att bli så oroa dig inte.
Det jag undrar är om det var försats eller om du fick din egentliga utlösning utan att du märkte det? det spelar egentligen inte så stor roll. Men om det var så att du sedan inte kunde fortsätta (?) så är det kanske mer sannolikt att det var utlösning än försats. Och det är ju inte alls ovanligt att man blir så himla kåt och ivrig att man kommer innan det är meningen, och om din flickvän är en vettig person så förstår hon att det inte är någon katastrof utan bara att försöka pånytt.
Men du har alldeles rätt i det att försatsen för vissa är sparsam, och andra har mer av det. Det kan säkert också variera från gång till gång beroende på hur långt förspel man har o.s.v. Du kan försöka torka av penisen innan du trär på kondomen, men risken är nog jätteliten att din flickvän skulle få i sig några spermier om det skulle finnas försats vid din penisrot/vid ditt könshår. Så det behöver du inte bekymra dig för.
Och du skall veta det att jag tycker att det är fantastiskt då människor vågar ställa "dumma" frågor! Det finns så mycket saker som människor (även, eller kanske i all synnerhet vuxna) aldrig vågar fråga och därför aldrig får veta. Det är därför vi finns, för att såna som du skall ha någon att fråga, och jag vet att det finns massor av killar och tjejer (och vuxna) som funderar på precis samma sak så dina frågor är inte det minsta dumma.
Kram!
Tessi