Försenad mens
12.08.2016
Hej! Jag och min pojkvän använder alltid kondom och är noga med att kolla efter samlag att den inte har spruckit, har aldrig hänt att vi haft sex utan kondom. Min mens är nu 8 dagar sen, dvs dag 37 och jag är orolig. Trots att jag vet att jag inte borde vara gravid gjorde jag ett graviditetstest för två dagar sedan, som visade sig negativt. Varför kommer inte mensen som den ska? Finns det något jag kan göra annat än vänta? Jag har inte tränat mera än vanligt eller ätit mindre på sistone, och jag tror inte jag är speciellt stressad heller. Finns det något annat det kan bero på?
Tacksam för svar! Orolig

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
16.08.2016
Hej.
Precis som du vet så är mensen inte alltid lika pålitlig som klockan. Ibland blir den helt enkelt sen, och oftast får man inte veta vad det beror på. Det kan röra sig om någon liten hormonell obalans i hjärnan som gör det - och oftast rättar det till sig av sig själv.
Eftersom du vet att ni alltid har skyddat er, och eftersom du har testat dig så vet du ju att du inte behöver oroa dig över att vara gravid. Så det enda du egentligen kan göra är att ta det lugnt och vänta. Jag förstår att det säkert känns irriterande och att du är otålig, men tyvärr finns det ingenting man kan göra själv för att påskynda saken.
Till en viss del kan det spela in om man går omkring och oroar sig, men i de allra flesta fall ligger det nog utom vår kontroll då mensen är sen. Det betyder inte att någonting är fel - snarare att du är alldeles normal, eftersom det händer de flesta kvinnor nån gång under deras livstid att deras mens blir sen.
Så försök att ta det lugnt och ha tålamod. Mensen kommer nog.
Kram
Tessi