Försenad mens före samlag
27.06.2018
Hej,
Min mens var redan försenad med 6 dagar när jag hade sex för första gången (vi använde kondom) och nu har det gått en vecka till och jag har ännu inte fått min mens, brukar ha regelbunden mens annars men jag vet det kan bero på stress om den uteblir och det tror jag det är nu också, men min fråga är ifall det gör något att ha sex ifall mensen redan är försenad? och om jag ska ta ett graviditets test eller något ifall den inte kommer på ett tag till? En i skaran

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
29.06.2018
Hej!
Med tanke på att din mens redan va 6 dagar sen så är det osannolikt att du har haft ägglossning vid samma tidpunkt som sexet. Därför att du inte skall stressa upp dig över att din mens är sen. Ni använde dessutom kondom, så om ni inte märkte att kondomen gick sönder så är chansen för graviditet ganska låg.
Testa dig om det känns som om du oroar din väldigt mycket över saken, fortsätt använda kondom när du har sex.
Sköt om dig!
Kram, Tessi