Första sexet
09.04.2014
Tja! Jag och min bästa kill kompis ska ha sex första gången med varandra. Jag vill verkligen men jag är jätte nervös! Jag äter inte p-piller, och han ska bara ha kondom. Är det stor chans att kondomen spricker? Vi ska även ha det på toaletten, vad kan man göra för ställningar om man inte är i sängen? Tacksam för svar snabbt. Berta

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
11.04.2014
Hej Berta!
Nejnejnej vännen, det här är inte en bra idé! Inte när det skulle kunna bli sååå mycket bättre!!! Vi ska förklara - och vara fullkomligt ärliga;
Okej, det är inte den dummaste idén i världen att ha sex med sin bästa killkompis. Inte jämfört med att ha det i fyllan med någon random kille i buskarna i alla fall. Men att ha det med killkompisen är inte alls lika bra som att ha det med en kille man verkligen, veeerkligen gillar och tänder på, på ett bekvämt ställe, när alla de olika stegen före (puss->kyss->hångel->smeksex->oralsex osv, läs mera här sedan) fått tillräckligt med tid på sig så att man verkligen känner varandra och varandras kroppar före, när man litar på varandra och kan prata om pinsamheter och när man har ett par år till på nacken mot vad du har nu. Då har man så mycket större chans att kunna njuta av det, känna att man gör det av rätt orsaker och att man delar något viktigt och intimt med någon som verkligen är värt det. Det är sant att man bara kan ha sex första gången en gång, och att det verkligen lönar sig att ha det med någon man verkligen gillar. Se, förälskelse och kärlek gör en mera förlåtande, man tycker om varandra med alla fel och brister, trots osäkerhet och oerfarenhet. Visst kan man gilla en pojkkompis, men inte på samma rosafärgade-glasögon-sätt som gör det så mycket lättare, skönare och mysigare.Det betyder inte att det blir "perfekt" men det blir ett så mycket bättre minne.
Varför skulle du inte vilja ha det bästa när du faktiskt kan få det bästa? Nöjer du dig med det här? Är det verkligen vad du vill? Eller har du bara bråttom med att bli av med oskulden? För att han tjatat? För att skryta med åt kompisarna? För att du tror att du ska bli mera vuxen av det? För att du är allmänt kåt och nu råkar ha möjlighet att lösa problemet med en inte alltför kompliserad partner? Vi vet ju inte varför ni har planerat det så här nu, men åtminstone kan vi säga att alla de här orsakerna ovanför är FEL orsaker till sex. Sex är inget man gör för att pröva på, inget man förhandlar om, inget man ska övertalas till, inget man gör för någon annans skull. Däremot är det ett tecken på mognad och förstånd om man har tålamod att vänta på "rätt" tillfälle och "rätt" person. Någon som man njuter nästan mer av att smeka över håret bara för att han är han än av själva orgasmen (och chansen att få orgasm på ett vessa med kompisen är nog hursomhelst lika med noll).
På en toalett dessutom?! Neeedu, you can do sooo much better! Du är värd en ljuvlig första gång, inte att få blåmärken av att slå armbågen i lavoaren medan det är obekvämt, jobbigt, pinsamt och något snabbt överstökat innan någon kommer och bankar på dörren. Det finns nog inga bekväma ställningar för WC-sex, åtminstone inget som går att jämföra med en mjuk säng i ett låst rum där ingen kan störa och man inte måste skynda, där man får ta all tid i världen på sig för förspel och redan lärt sig vad parnern och man själv tycker är skönt genom mååånga långa intima stunder innan det är dags för samlaget.
Och till slut, angående skyddet. Kondom är bra eftersom det skyddar så mycket något kan mot könssjukdomar också och rätt använd är de väldigt säkra. Läs gärna mera om hur man ska använda kondomer och preventivmedel överlag på månadens tema Preventivmedel (flyttas sedan in under Information). Sedan tycker vi absolut att du ska läsa mera om sex överlag, tex vad man bör tänka på före, under och efter - för kunskap är makt. Även när man inte behöver den ännu. För vännen, faktum är att du är rätt så ung ännu och det finns en massa smarta orsaker till att det enligt Finlands lag faktiskt egentligen är 16 års "åldersgräns" på sex. Bland annat så att unga inte ska göra något som skadar dem. Att ha sex med killkompisen på toaletten gränsar nog till att skada sig - framförallt fysiskt, eftersom vi inte fattar hur man ska kunna bli tillräckligt kåt inför första gången om det ska ske på en vessa, och då är risken stor att det gör ont och blöder och bara blir ett hemskt minne man önskar ogjort.
Så snälla, om du bara kan, ta det lugnt, ha tålamod och VÄNTA, okej? Vi lovar och svär att det lönar sig! Och din killkompis kommer nog att tacka dig för det beslutet så småningom. Kanske han blir sur till att börja med (om han bara tänker på sig själv och sin egen kåthet åtminstone), men såsmåningom inser nog han också hur smart det var att vänta tills han träffar Tjejen! Fastän han redan skulle ha haft sex betyder det inte att all sex är smart att ha. Och lite allmän kåthet står man nog ut med tills allt annat klaffar också ;)
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna