funkar det?
05.01.2015
Om min tjej har mens till den 23e januari, kan vi ha sex den 24e januari och om det skulle hända något kan hon ta ett akut p-piller den 24e och sedan den 28 börja vara som mest fertil fram till ägglossningen som är runt den 1a februari. Hjälper akut p-pillret då eller kommer hon kunna bli gravid???

Ungdomsinformatören Sanna svarar
09.01.2015
Hej, Vilken dröm kille du är som tar reda på sånt här <3
Men det finns inget som heter "säkra perioder", de som använder sig av den metoden är föräldrar ;) Dessutom är akut piller inget preventivmedel utan ett akut piller att ta till om det olyckats eller om det på något sätt har misslyckats. Om man regelbundet vill ha sex och inte bli gravid så ska man boka in sig för att diskutera vilket preventivmedel som skulle passa bäst. Det gäller både killar och tjejer. Så tyvärr vågar jag inte säga att det skulle vara lugnt nån av de dagarna, mensen kan dessutom vara lite oregelbunden ibland så man kan aldrig lita helt till 100% på när man borde ha ägglossning.
Kram från ungdomsinformatören Sanna