gestinyl
01.02.2015
Hejsan! Tar p-pillet gestinyl och har tagit 3 kartor redan. Nu är de så att jag fick min mens under de 7 piller fria dagarna. Mensen slutade på lördag morgon och på tisdag börjar jag ta piller igen. Men då hade jag och min kille sex på lördag kväll. Och de stod att man är skyddad under de 7 dagarna. Tror ni de finns nån chans man kan bli gravid då mensen tog slut samma dag och jag åt inga piller just då? Och han kom inte in i mig.
Tacksam för snabbt svar! Daniela

Hälsovårdaren-barnmorskan Annika svarar
Ungdomsinformatören Liselott svarar
03.02.2015
Hej Daniela!
Eftersom vi svarat på nästan samma fråga som den här många gånger förr, så ska jag berätta vad bla barnmorskorna sagt tidigare - och så kan vår egen hälsovårdare-barnmorska Annika kolla mitt svar i morgon när hon har nästa Decibel-dag.
Du är skyddad från graviditet nu från och med första pillret på första kartan och även under de 7 pausdagarna. Inget preventivmedel är 100% säkert (p-piller har i allmänhet en skyddande effekt på 98,5-99,5 (alltså ca en graviditet per 100 kvinnor per år), men nu är du alltså nog så säker du bara kan bli av dina p-piller. Du kan ha sex utan kondom och med utlösning både under hela kartorna och under pausveckan - det viktiga är att inte slarva med pillren dagarna runtikring den dag då man skulle ha ägglossning.
Men Annika kollar alltså ännu om det finns mer att tillägga om det här.
Hälsar ungdomsinformatören Liselott
Hej Daniela! Jag har inget att tillägga. Ofta när man har använt p-pillerna en tid så minskar antalet blödningsdagar vilket ju är helt najs! Det här var alltså helt normalt! :)
Med vänlig hälsning,    Annika        barnmorska - hälsovårdare