Gestinyl
10.04.2015
Hej, jag fick p-pillret gestinyl idag av min hälsosyster. Hon sa att jag även fasst jag börjar på men p-pillren så ska jag använda kondom, men gör det något fasst jag inte gör det för jag skulle inte vilja använda kondom och p-piller (skönare utan kondom). Har läst att de första 7 dagarna när man börjat med gestinyl ska man använda kondom, men måste jag och min kille göra det hela tiden? Vet att p-piller inte är 100% säkra men om man verkligen inte slarvar och sådär? (: anonym

Hälsovårdaren-barnmorskan Annika svarar
10.04.2015
Hejsan! Vi är snabba att svara - ibland! :) Ifall du börjar använda p-pillerna på mensblödningens första dag så behöver du inte använda kondom de första 7 dygnen. Men ifall du börjar med p-piller någon annanstans i din menstruationscykel rekommenderas kondom de 7 första dygnen, för att uppnå fullt graviditetsskydd. Ifall du verkligen inte slarvar utan kommer ihåg att ta ditt p-piller med en mycket snäv tidtabell alla dagar så har du nog en verkligt låg risk för att bli gravid.
Men. Kanske hälsovårdaren var orolig för könssjukdomar? Kondomen är det bästa skyddet för könssjukdomar. Odiskutabelt.
Sen kan jag inte riktigt skriva under det där med att det skulle vara skönare utan kondom. På kondomen finns det glidmedel vilket gör det skönare för kvinnan. Speciellt unga lite spända tjejer kan ha svårt att bli tillräckligt fuktiga när det riktigt ska till. Och många unga killar tycker att de bättre kan hålla tillbaka orgasmen när de har kondom och på så vis får en längre stunds njutning.
Med vänlig hälsning,  Annika      barnmorska - hälsovårdare