glömde ta p-piller 2 dagar i rad
08.02.2017
Hej jag glömde att ta mina p-piller två dagar i rad och jag är på den trejde veckan, sedan tog jag inte dem som jag missade utan började helt som vanligt. Då upptäckte jag att jag fick en blödning. Vad kan detta beror på??

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
10.02.2017
Hej,
Eftersom du glömde ta dina piller två dagar i sträck så hann din hormonnivå sjunka så mycket att du började blöda. Din kropp trodde helt enkelt att det var dags för pausen. Inget konstigt med det. Kroppen reagerade helt som den skulle.
Du kan fortsätta med dina piller kartan till slut, och sen ha paus som vanligt och börja med nya kartan i vanlig ordning. Men kom ihåg att du måste använda ett annat skydd under den närmaste veckan för att vara på den säkra sidan. Det kan hända att din mens är lite mer sparsam, men den kan också vara alldeles som vanligt. Inget du behöver oroa dig över bara du skyddar dig om du har sex.
Kram
Tessi