Glömt ett p piller
08.12.2017
Hej!
Egentligen borde jag kanske ringa till en läkare angående det här men hm.
Det är nämligen så att jag äter p-piller Gestinyl och igår var det såklart min tur att glömma ett piller. Jag kom på det imorse 06:15 och tog det då med detsamma istället. Det var ungefär 12-14 timmar försent (jag brukar ta mitt piller kring 17-20 tiden på kvällen). Det var mitt åttonde piller jag glömde (jag börjar alltid nya kartor på torsdagkvällar) vilket betyder att jag är inne på min andra vecka, och enligt bipacksedeln borde jag då inte behöva oroa mig, men oron finns ju ändå där eftersom jag är så i början på andra veckan och när det gick liite över 12 timmar (tog dagens piller som vanligt kl. 17)
Senast jag hade sex var 1.12 och nästa gång blir antagligen 15.12 (jag och min pojkvän lever på lite distans haha). Vågar jag ha oskyddat sex den 15.12 och framåt? Onde glömsk

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
12.12.2017
Hej.
Du gör alldeles rätt som frågar då du är osäker, och eftersom alla p-piller är lite olika så är det bra att kolla upp saken.
Med Gestinyl skall man ta det glömda pillret så fort som möjligt, även om det innebär att man skulle ta två på samma gång. I ditt fall var det alltså 12-14 timmar för sent som du tog pillret. Så jag utgår ifrån att du tog det glömda pillret direkt på morgonen, och ditt vanliga piller vid vanlig tid på kvällen. I bipacksedeln står det att om du veckan innan har tagit alla piller vid normal tidpunkt så behöver du inget tilläggspreventivmedel. Så förutsatt att du har tagit pillren i vanlig ordning veckan innan så bore du vara safe - och det är fritt fram att ha sex på fredag.
Så jag röstar för att du inte nojjar utan försöker komma ihåg dina piller och leva vidare :)
Kram
Tessi