Glömt ett P-piller, gravid??
28.10.2017
Hej!Jag och min pojkvän hade oskyddat samlag i torsdags, han kom inte i mig men det kom i öppningen. Glömde därefter mitt p-piller den kvällen men åt på fredagen runt 8. Har ätit p-piller i ca ett halv år och har aldrig missat ett p-piller förens nu. Jag var på hälften av kartan. Betyder det här att jag är gravid?? Nikki

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
30.10.2017
Hej.
Med tanke på att du har ätit dina piller som du borde fram tills nu, så borde risken att du skulle bli gravid genom denna gång vara väldigt liten. Pillren förhindrar ju dels ägglossning, och dels påverkar de slemmet i livmoderhalsen så att inte spermierna kan ta sig fram. Så du borde inte heller ha några spermier från tidigare samlag som ligger där och lurar. Risken då man glömmer ett piller är ju att ägglossning då sker - men i detta fall var det ju tur att han inte kom i dig, och såvida ni inte oskyddat sex under den kommande veckan så borde läget vara lugnt. Men ni borde som sagt använda ett annat preventivmedel under 7 dagar för att vara på den säkra sidan.
Skulle mensen bli sen får du testa dig, men jag tror inte att det finns anledning till panik.
Kram
Tessi