Glömt p-piller
29.03.2015
Hej! Jag glömde att ta mitt p-piller dag 2 i vecka 3 på kartan (alltså sista veckan innan dem hormonfria tabletterna) så jag tog det ca 14 timmar försent. Har letat men hittar ingenstans hur jag ska göra nu, ska jag börja på nästa karta och börja äta tabletterna på en ny karta eller kan jag ta dem hormonfria tabletterna. Blev lite fundersam eftersom man ska äta p-piller i 7 dagar innan man är skyddad igen. Vill helst inte hoppa över mensen en hel månad pga av att jag hade väldigt mycket mensvärk i flera veckor.

Hälsovårdaren-barnmorskan Annika svarar
30.03.2015
Hej! Äsch att det gick över 12 timmar! Ett tips i fortsättningen är att förvara p-pillerna så att du ser kartan under dagen. Ex på spishyllan så du ser dem när du kokar mat, i wc vid spegeln osv. Så kanske du nästa gång lyckas i misstag sätta blicken på kartan och håxar dej. :) Eller skulle påminnelsepip i telefonen vara grejen för dej?
Eftersom du har besvär med mensvärk skulle jag rekommendera följande: Avbryt intaget av kartan. Dvs hoppa till hormonfria tabletterna eller håll paus i 7 dagar, inklusive den dag som redan gått. Fortsätt på en ny karta. På så här sätt får du ju din mens snabbare. Om du är nervös och orolig av dej för att bli gravid så kan ni använda kondom i en vecka vid samlag. Ifall din mens inte kommer inom en vecka kan du göra ett graviditetstest om du känner dej nervös.
Ett annat alternativ är att du tar tabletten som glömts genast. Nästa tablett tar du som vanligt. Även ifall det då skulle bli samtidigt som den missade tabletten. Fortsätt då med nästa karta utan tablettuppehåll eller hormonfria tabletter. Men det här alternativet kan leda till mera mensvärk för dej.
Sen kan du fundera på om p-ringen skulle vara ett bättre alternativ för dej och ditt minne. Då behöver du bara ha påminnelse i telefonen när du ska sätta in/ta ut den var 3. vecka. Många tycker sig må bättre av jämnare hormonnivåer. Du kan läsa mera om p-ringen här.
Spara bipack-sedeln som finns i p-pillerförpackningen där finns nog info om hur du ska göra om du glömt något piller.
Med vänlig hälsning,  Annika     barnmorska - hälsovårdare