Glömt p-piller
26.05.2022
Hej! Min flickvän och jag hade oskyddat sex en morgon för en stund sedan, och några timmar senare märkte hon att hon glömt ta sitt p-piller kvällen innan. Hon tog det glömda pillret på timmen 36 timmar efter senaste p-pillret, och ännu efter att vi haft sex kom det några fläckar mensblod/bruna flytningar på förmiddagen på trosskyddet enligt henne. Hur stor är risken att hon är gravid? Rädd kille

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
30.05.2022
Hej,
På basen av det du skriver så får jag uppfattningen att hon just hade haft blödning?
Blödningen man har då man äter p-piller är inte riktigt likadan som då man är utan p-piller, så det är egentligen inte "mens" utan en tömningsblödning som orsakas av att man pausar hormonerna. Risken med att glömma sina p-piller är att en ägglossning då kan ske (vilket normalt inte sker då man äter p-piller eftersom pillren förhindrar det), MEN eftersom din tjej nyligen haft blödning så innebär det att även OM (vilket i detta fall är ett stort OM) hon skulle få ägglossning p.g.a. att hon tog pillret så sent så finns det inte så mycket av slemhinnan i livmodern som ett befruktat ägg kan fästa sig i. Så det borde vara ganska lugnt.
De tiderna som anges i bipacksedeln är riktgivande. Det är självklart att alla kroppar fungerar lite olika men läkemedelsföretaget måste givetvis ange någon form av "regel" för vad som gäller. Jag tror inte att ni behöver oroa er, dels för att hon nyligen haft sin blödning och dels för att hon i princip tog pillren inom tidsgränsen på 36 timmar.
Din tjej skall försöka ta resterande piller på kartan enligt anvisningarna, och sedan väntar ni på hennes blödning. Om blödningen inte skulle komma så kan hon testa sig. Men jag tror som sagt inte att det finns anledning till oro.
Kram,
Tessi