Gratis p-piller ?
24.04.2018
Dehär med gratis preventivmedel... Gäller det också p-piller? Vissa säger att det bara e kondomer å andra säger att allt räknas dit... Lixom betyder de att ja bara kan gå till apoteket å hämta mina p-piller?(Korsholm) Dålig ekonomi

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
27.04.2018
Hej,
Motionen om gratis preventivmedel handlar om både p-piller och kondomer. Men det har ännu inte fattats några beslut om huruvida det faktiskt blir verklighet i Korsholm. Vi håller tummarna :)
Även i nuläget har man rätt till gratis p-piller då man börjar äta dem (i vissa kommuner är det 3 månader, i andra 6 månader). Men det kräver altid att man går vis preventivrådgivningen/familjeplaneringen. Man kan alltså inte gå in till apoteket och säga att man vill börja med p-piller, utan man måste alltid gå via en hälsovårdare/barnmorska först så att de kan ta ställning till vilka piller som passar just dig. (så kommer det att vara även om förslaget om gratis preventivmedel går igenom).
Så du kan alltså redan nu ta kontakt med preventivrådgivningen i din hemkommun och boka en tid. Åtminstone är det tre månaders gratis p-piller du får (är inte säker på om det är 3 eller 6 månader här, men det vet de naturligtvis på rådgivningen).
Stay safe.
Kram
Tessi