Gratis preventivmedel
25.10.2018
Hej! Vet att det har diskuterats mycket om ifall preventivmedel kommer att bli gratis också i Korsholm eller inte, har det blivit så redan? Hur får man isåfall ändrat så att man får dem gratis istället för att betala om man redan äter p-piller? :) H

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
15.11.2018
Hej.
Förlåt att du har fått vänta så länge på ditt svar. Ja, motionen om gratis preventivmedel har gått igenom i Korsholm, så från och med den 1.1.2019 kommer personer under 20 år att ha rätt till gratis preventivmedel. (P-piller, plåster, ringar, stav och kondomer). För att få dessa utskrivna så skall man även i fortsättningen kontakta preventivrådgivningen, så jag tycker att du skall försöka ringa dit så får ni ordna upp med ditt recept så att du i fortsättningen får pillren gratis.
Kram
Tessi