Gravid??
23.06.2014
Jag och min kille har legat utan komdom 3 ggr under 2 dar men väldigt korta gånger. Han kom aldrig och jag äter yaz p-piller (har inte missat något piller)
Men har min fertila vecka. Kan jag vara gravid? Sofbil

Ungdomsinformatören Liselott svarar
24.06.2014
Hej Sofbil!
Nej, högst troligen är du inte gravid. P-pillren ska skydda dig mot ofrivillig graviditet och de är så säkra som något preventivmedel kan bli (bara hormonspiral och sterilisering anses som säkrare). De har ett pearl-index på 0,5-1,5, vilket betyder att av 100 kvinnor som använder p-piller korrekt, så blir 0,5-1,5 av dem gravida under ett år - men då har de ju inte sex bara en gång under det året heller. De allra flesta som använder p-piller använder inte något annat skydd samtidigt, typ kondom, utan litar på att p-pillren ska skydda dem från graviditet, även om han får utlösning inuti slidan varje gång.
Så du behöver nog inte oroa dig, vännen :)
Hälsar ungdomsinformatören Liselott (på basen av barnmorskornas tidigare svar)