Gravid?
26.09.2014
Hej! Jag och min kille hade sex, men kondomen råkade glida av, och vi märkte det först efter 1-2 minuter. Min kille sa att han inte hade hunnit "komma i mej", men jag är ändå väldigt osäker..
Vilka är symptomen på att man skulle kunna vara gravid? Vad tycker ni här på decibel att jag ska göra? Det hände också för 1 vecka sedan! Hej

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
29.09.2014
Hej.
Som du säkert har hört så kan det ju finnas spermier med redan i försatsen (d.v.s en färglös "förberedande"vätska som kommer ur penisen som glidmedel redan innan själva utlösningen) och det är därför som kondomen måste sitta på under hela samlaget för att vara ett säkert skydd. Speciellt sannolikt är det ändå inte att du skulle ha blivit gravid.
De första tecknen på att man är gravid brukar vara ömhet i brösten, illamående och trötthet, men de är ju alla jättevanliga symtom även innan mens så utan test är det ändå svårt att säga med säkerhet. Jag har tyvärr inge annat råd att ge än att vänta och se. Om mensen inte ännu är sen så är det inte ännu någon vits att göra ett test eftersom det då inte är tillförlitligt. Och som du vet så kan mensen även bli sen om man bekymrar sig väldigt mycket - så försök att slappna av fast det känns svårt.
Jag tror som sagt inte att du behöver bekymra dig om det hela gick till som du beskriver det. Men efter att du fått din mens så kanske du skulle fundera på att börja använda något annat preventivmedel som är mer tillförlitligt, t.ex. p-piller? Isåfall kan du gå och diskutera saken med din skolhälsovårdare som kan berätta hur du går vidare.
Vänliga hälsningar
Tessi