Gravid?
06.08.2017
Hej, under dem senaste dagarna har jag haft väldigt mycket graviditetssymtom. Är dock oskuld och har aldrig haft en pojkvän eller något. Inbillar jag mig eller kan jag ha rört ett toahandtag men någon slags utlösning eller tagit någon i handen och sedan rört mitt underliv och blivit gravid eller något?
Har tagit ett graviditets test och det visar neg men nojjar ändå eftersom jag hört om kvinnor som haft negativa graviditetstest under hela gravitationen.
Borde jag göra ultraljud?
Anonym

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
07.08.2017
Hej.
Nu är det faktiskt så att eftersom du inte har haft sex så KAN du inte vara gravid. Punkt. Det finns inget sätt för spermier att överleva på handtag eller händer så att du skulle kunna överföra dem till ditt eget kön i misstag. Det är helt enkelt totalt och fullständigt omöjligt.
Och man läser mycket konstigheter på nätet, men jag har aldrig hört om ett enda fall där en kvinna testat negativt under hela graviditeten. Ja, man kan testa negativt om graviditeten inte ännu är så långt hunnen att graviditetshormon utsöndas med urinet, men redan en månad efter att befruktningen har skett är mängden graviditetshormon i blodet (och urinet) så pass hög att man garanterat testar positivt. Undantaget skulle vara om kvinnan inte förstår hur man skall göra testet. Tro inte på allting du läser på nätet.
Angående olika symtom så kan man ha väldigt svullen mage och konstiga flytningar även utan att vara gravid, vilket sannolikt är fallet för just dig.
Sluta nojja. Du KAN inte vara gravid.
Många kramar
Tessi