Gravid?
06.10.2020
Hej, jag äter minipillret Slinda och jag har ju konstit nog glömt att ta två piller i rad. Jag och min pojkvän hade sex lördag morgon och jag har alltså inte tagit pillren på söndag och måndag.
Nu på tisdag fick jag mens (helt för tidigt). Jag tog alltså mitt piller nu på tisdag helt som vanligt.
Vad beror mensen på? Är det ett bra tecken eller beror det på någon graviditet? Kan jag vara gravid eller är det lugnt?
När ska jag ta ett graviditetstest för bästa resultat? Gravid

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
07.10.2020
Hej,
Med minipiller är det ännu viktigare än med p-piller att man tar pillren vid samma tid alla dagar. Nu kan vi ju inte göra någonting åt att du glömde dina piller under två dagar så det enda vi kan göra är att följa med.
Blödningen som uppstod beror på att du glömde ta dina tabletter, så den berättar ingenting alls i detta fall om risken att vara gravid. Under de kommande 7 dagarna måste du skydda dig med kondom om du har sex.
Jag vet inte var på kartan du glömde dina piller, men med mini-piller har det en viss betydelse eftersom sammansättningen är lite olika i början och slutet av kartan. Lättast är det om du läser i bipacksedeln hur du skall göra, eller ringer till din preventivrådgivning. Om pillren du glömde var i början av en karta så fortsätter du som vanligt, medan om pillren du glömde var i slutet så skall du INTE ta placebo-pillren utan börja direkt på en ny karta.
Ett graviditetstest kan du ta om/då mensen är sen, men eftersom mensen utebli/försenas/påverkas beroende på hur man äter sina piller så kan det vara svårt att följa den saken. Därför tycker jag att du skall fortsätta med dina piller och testa dig om tre veckor. Då borde det visa helt tydligt OM du skulle vara gravid.
Jag förstår om detta svar låter råddigt. Men eftersom jag som sagt inte vet var på kartan du glömde dina piller så skulle det vara lättast om du ringer till din preventivrådgivning så kan de ställa dessa frågor och på basen av vad du berättar ta ställning till vad du borde göra.
Kram
Tessi