Gravid?
08.12.2020
Hej! Jag är orolig att jag är gravid. Jag och min pojkvän hade sex några dagar före jag skulle få min mens. Efter sexet märkte vi att kondomen hade fallit av och han hade troligtvis kommit i mig. Jag fick min mens och den var normal men efter min mens har jag haft sjuk och lös mage och förstorade bröstvårtor i några veckor. Mina bröstvårtor har varit lite känsliga också. Jag har mått lite illa och varit lite tröttare än vanligt.
Jag kan inte sluta tänka på detta. Hur stor chans är det egentligen att jag är gravid?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
09.12.2020
Hej,
Det känns ganska osannolikt att du skulle vara gravid eftersom du hade en normal mens efter att ni hade sex. Givetvis kan man inte med 100'% säkerhet veta att du inte hade ägglossning då, men med tanke på att du fick mens strax efter det så skulle det befruktade ägget högst sannolikt inte ha haft någonstans att fästa sig.
Det finns måna olika anledningar till att man kan ha lös mage eller må illa, och tröttheten kan mycket väl hänga ihop med det. Det att bröstvårtorna är ömma kan i vissa fall vara ett tecken på graviditet - men det kan också bero på att det finns någon liten obalans i dina hormonnivåer. Menstruationscykeln ser inte likadan ut från en månad till en annan, och de flesta tjejer upplever någonting som de tolkar som "avvikande" nån gång.
Men om du har svårt att släppa tanken på att du kunde vara gravid så tycker jag att det är bättre att du testar dig än att du går omkring och stressar över saken. Efter det kan du gå vidare. Ta hand om dig och fortsätt med kondomer eller överväg ett hormonellt preventivmedel.
Kram,
Tessi