Gravid
10.03.2022
Hej! Kan man göra nån gravid av att knyta ihop den använda kondomen (så det möjligtvis kommer lite lite sperma på fingrarna) och sedan fingra sin tjej?
Det gick c.a 30-45 minuter mellan att jag tog av kondomen och jag fingrade henne. Jag torkade penisen och händerna med en servett, och c.a 10 minuter efter jag knöt den förra satte jag också på en ny kondom och vi tog ett till varv, sedan böt vi lakan och sedan fingrade jag henne.
Jag övertänker antagligen, men hur stor chans är det att hon är gravid?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
10.03.2022
Hej.
Du kan vara helt lugn. Ibland kan man få uppfattningen att tjejer kan bli gravida av precis vad som helst - men riktigt så enkelt är det nog inte att bli gravid. Spermier överlever inte speciellt länge i kontakt med syre, och inte heller då de blir förflyttade från penisen till handen till slidan. Efter att de tagit sig till slidan borde de ännu vara tillräckligt starka och livsdugliga för att simma upp till livmodern och äggledarna och det kommer nog inte på fråga i ert fall. Du skulle ju antagligen ha märkt det själv om din hand hade varit alldeles våt av sperma - och då skulle du knappast ha försökt lägga in det i din flickvän.
Så med tanke på det du beskriver verkar det extremt osannolikt att det skulle kunna resultera i en graviditet. Slappna av.
Kram,
Tessi