Gravid ?
04.03.2014
Hej! Jag har förut haft ganska oregelbunden mens. Den kom med ca 40 dagars mellanrum varje gång. Nu på 2013 har den också varit ganska oregelbunden. Jag hade mens 16 December och min senaste mens hade jag 16 Januari. Jag och min pojkvän har haft skyddat sex ca 3-4 ggr efter det. Jag äter inga p-piller men kondomen har inte spruckit (vad vi har märkt). Han har inte heller haft sperma på fingrarna och varit in i mig då. Jag har dock inte haft mens sen Januari som sagt och är då 16 dagar sen. Jag är jätteorolig och vet inte vad jag ska göra. Har inte tagit graviditetstest eftersom jag är rädd för vad det ska visa. Kan jag vara gravid eller är det helt omöjligt ? Orolig tjej

Ungdomsinformatören Liselott svarar
06.03.2014
Hej Orolig tjej!
Väldigt svårt att säga... Som du skriver, så kan det ju hända bara att den är oregelbunden igen en gång och att den kommer närsomhelst.
Men du har säkert hört att det också är vanligt att mensen försenas när man är rikigt, riktigt orolig för att man ska ha blivit gravid? Det är en kroppslig reaktion på stark stress, press och oro att mensen liksom trycker på paus-knappen tills man slappnar av igen - tex för att man tagit ett graviditetstest som visat negativt. Ibland kan ju mensen försenas, rådda eller försvinna helt av stora förändringar i livet också, som kraftig bantning (självsvält) eller intensivt tränande eller stora livshändelser som studentskrivningar eller resor.
Klart att det alltid finns en yttepyttesuperduperminimal risk för graviditet så fort man har haft sex. Inget annat än sterilisering är ju bombsäkert. Kondomer kan gå sönder utan att man märker det - de sägs ha 98% säkerhet - och man kan ha fått in "fördroppen" i slidan just runtikring ägglossningen. Det kommer alltså en droppe ur ollonet någon gång mellan att han har fått stånd och att han får utlösning och den droppen ska både rensa urinröret (som även sperman kommer igenom) och fungera som glidmedel för ollonet. Och den här droppen innehåller tusentals spermier. Har man riktigt otur, så kanske den kommer med ett finger in i slidan eller kommer in ifall man "kör lite utan kondomen på före man kör ordentligt" så att säga. Men risken att just den droppen ska komma så pass långt in i slidan och det dessutom vid rätt tidpunkt i menscykeln är nog ungefär lika stor som att vinna på lotto, typ.
Hursomhelst kanske det ändå lönar sig att ta ett graviditetstest. Jo, vi förstår att du är rädd för att få veta svaret - men vännen det hjälper inte heller att stoppa huvudet i sanden som stutsen. Skulle du mot förmodan vara gravid så försvinner inte graviditeten av sig själv bara för att du försöker nonchalera den av rädsla, eller hur. Det finns ju också en dead-line för vissa alternativ ifall du nu ändå skulle råka vara gravid. Och är svaret negativt (= inte gravid) så kan du ju pusta ut och slappna av och då kommer säkert mensen igång av sig själv. Graviditetstest kostar inte många euro, finns både på apoteket och i större varuhus och hör ju ändå lika mycket till ansvaret för sexlivet som kondomen. Så bara gå och köp ett test nu och ta det! För säkerhets skull!
Hälsar ungdomsinformatören Liselott