Gravid ?
13.01.2014
Min mens började på kvällen 30.12 sen så hade jag och min pojkvän oskyddat sex på natten och han kom i mig . Finns det någon chans att jag är gravid ? Och kan jag ta ett gravid test redan nu? Tjej

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
13.01.2014
Hej!
Vanligtvis är risken att bli gravid mycket mindre om man har sex medan man har mens. Men det betyder inte att det inte skulle finnas någon risk alls. Det händer nog att folk blir gravida av oskyddat sex under mensen (kanske inte var mens utan någon annan blödning, kanske för att spermier kan leva till och med upp till en vecka och ägglossningen kanske hinner komma innan det...). Men vi tippar nog ändå på att risken är så yttepytteminimal att du nog inte behöver oroa dig. Fast vi skulle nog inte göra om det utan kondom i alla fall...
Graviditetstest borde man nog egentligen ta först ungefär en vecka efter den dag då man borde ha fått mens. Det beror på att mängden speciellt "graviditetshormon" i urinen kanske inte hunnit bli så stor innan dess att testet faktiskt kan känna av det, så det kanske visar falskt negativt innan dess. Så för dig borde det alltså bli först en liten bit in i februari, ungefär. Blodprov som de tar på HVC är nog mera känsliga och kan visa tidigare - och visst står det på de flesta graviditetstest (som man kan köpa på apoteket eller till och med i större varuhus för några euro) att de borde visa korrekt resultat samma dag som man borde få mens. Men de är alltså inte alltid pålitliga förrän 7-10 dagar efter den dag man borde ha fått mens. Att mensen blir försenad utan att man är gravid är också vanligt om man oroar sig och spänner sig superhårt av rädsla för att ha blivit gravid, då kan kroppen liksom "haka upp sig". Oftast kommer nog mensen igång igen sedan när man slappnat av, tex för att graviditetstestet visat negativt.
Så nu kan du nog inte göra så mycket mera än att vänta. Jo, vi vet hur svårt det kan vara, men nu är det ju också alldeles för sent för akut-p-piller, så du har inga val. Men skydda dig nästa gång ni har sex, visst? kanske kunde du även fundera på något mera långsiktigt preventivmedel?
Vi håller tummarna!
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna