Gravid?
11.09.2017
Hej! Jag skulle ha fått mens för 4 dagar sen den brukar inte vara det jag hade sex förra gången på 3 mens dagen oskyddat kan jag blivit gravid? Jag har haft ömma bröst, illamående, trötthet osv.. jag har haft illamående ganska länge nu T.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
13.09.2017
Hej.
Rent teoretiskt är det möjligt att du är gravid. Oskyddat sex innebär alltid en risk, även om det sker under pågående mens. Man kan helt enkelt aldrig veta säkert när man har ägglossning, så det kan inträffa även under mensen, även om det oftast inte gör det.
Men dina ömma bröst och ditt illamående kan lika gärna bero på att din mens är påväg, och illamående kan man uppleva även av andra orsaker. Skulle du vara gravid så skulle det innebära att du är ungefär i vecka 4, och det skulle inte märkas på att magen är svullen. Riktigt så snabbt går det inte.
Jag tycker att du skall testa dig om din mens inte ännu har kommit. Och till nästa gång hoppas jag att du kommer ihåg att det inte finns någonting sådant som "säkra dagar". Kroppen är inte en maskin, och man kan därför inte utgå ifrån att ägglossningen alltid sker precis mitt i menstruationscykeln, även om den oftast sker då.
Vi får helt enkelt hålla tummarna för att din ägglossning inte bestämde sig för att dyka upp olägligt just denna månad. Testa dig, och se till att du framöver har tillgång till preventivmedel, så undviker du denna panikkänsla i fortsättningen.
Kram
Tessi