Gravid?
16.11.2021
Hej! Jag äter azalia och jag glömde ta ett piller och tog det nästan samtidigt som nästa piller. Jag och min pojkvän hade samlag samma dag som jag glömde ta pillret men han kom inte i mig så nu undrar jag hur stor chans det är att jag är gravid. Anonym

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
19.11.2021
Hej,
Om pillret tas mer än 24 timmar efter att det borde ha tagits så finns det en risk att den preventiva effekten kan ha påverkats. Du skall då vara extra noggrann med att ta dina piller i tid resten av kartan, och du skall använda tilläggsskydd (t.ex. kondom) under de kommande 7 dagarna efter att du glömde.
Det är jättesvårt att säga hur stor risken är att du skulle ha blivit gravid p.g.a. detta. Min gissning är att risken inte är speciellt stor, dels med tanke på att du tagit pillren som de skall tas innan det - och för att han inte kom i dig. Men precis som du vet så finns det ändå alltid en liten risk att det skall finnas livsdugliga spermier i försatsen.
Men om man tänker på saken ur den vinkeln att du verkligen försöker att bli gravid, så är det ganska osannolikt att du skulle lyckas bli det på detta sätt. Så man kan inte helt bortse från att det är teoretiskt möjligt - men inte speciellt sannolikt. Jag vet att stressen kan kännas väldigt stor just nu, men försök fortsätta så normalt som det går. Då kartan är slut tar du din paus och under den tiden borde du börja blöda. OM det skulle vara så att du inte börjar blöda så skall du testa dig, men det är helt enkelt inte så mycket du kan göra åt saken just nu annat än att vänta och hoppas på det bästa.
OM du skulle vara gravid, vilket jag inte tror att du är men iaf - så funderar vi vidare på den saken sedan då det är aktuellt. Kom ihåg att det kan kännas på många "avvikande" sätt i kroppen just nu, men att det också kan bero på att du så nyligen har börjat med dina piller. Så det behöver inte betyda det värsta.
Många kramar,
Tessi