Gravid
26.05.2022
Hej! Min flickvän glömde många p-piller på raken för några månader sedan, och visade sig för c.a en vecka sedan att hon är gravid. Hon är 18 och slutar på andra året i en yrkesskola nu snart, medans jag är 18 år och just fått färdigt gymnasiet. Vi har pratat nästan dagligen och bestämt oss gemensamt att vi vill behålla barnet eftersom varkendera av oss gillar tanken att "döda" (eller ta bort om man föredrar det begreppet) det som växer i henne. Men hur blir det med hennes skola och med min militär? Jag rycker in i militären i januari, vilket innebär att jag inte skulle hinna rycka in särskillt länge. Och hur är det med yrkesmöjligheterna med avklarade gymnasiestudier? För det finns väl inga utbildningar som är bara några månader... Vi har ju hjälp från våra familjer men vi vill ändå bo själva.. jag har ett jobb just nu men det är ju en risk att förlita sig på ett yrke/jobb eller hur? Taggad samt orolig

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
Försvarsmaktens kommunikatör Henrik svarar
30.05.2022
Hej,
Det är väldigt många saker man måste tänka på då man skall bli föräldrar. I optimala fall har man fått färdigt sina studier och har ett jobb så man kan försörja sin familj, och jag förstår att det kan kännas som ett ovälkommet och trist sätt att se på saken att räkna upp alla "problem" och begränsningar, men det är trots allt så vårt samhälle fungerar i de flesta fall. Då menar jag inte att det är omöjligt att klara av att ha ett barn i den situation ni är nu, men man kan inte heller bortse från det faktum att det är dyrt att flytta hemifrån om man inte har ett jobb - och ännu dyrare om man är tre. Det är inte omöjligt att bilda familj och klara sig i er ålder/situation, men det kommer säkert att ställa er inför många skeden som kan upplevas krångliga.
Din flickvän borde diskutera saken med sin skola. Hon är knappast den första (eller sista) som har pausat sina studier för att få barn, så i de flesta fall går det att lösa. Hur man löser saken med studierna beror lite på vilken utbildning det är och vilken skola. I vissa fall fortsätter man studera tills man blir mammaledig och fortsätter studera sedan då ledigheten är över. Du skriver att ni har hjälp av era familjer och det är bra eftersom hon antagligen kommer att behöva olika former av hjälp om hon studerar samtidigt som hon har ett litet barn och du är i armén, inte enbart ekonomisk hjälp utan även hjälp med avlastning så att hon skall hinna studera.
Angående armén så svarar vår expert Henrik att du kan ansöka om att få flytta fram inryckningen hos Österbottens regionalbyrå. Om det av någon anledning inte lyckas kan du ansöka om militärunderstöd från Folkpensionsanstalten.
Jobbmöjligheterna med "bara" en gymnasieutbildning är tyvärr ganska begränsade. Det handlar mycket om vad du har för kontakter själv, men det är ett konstaterande att de flesta jobb kräver någon form av utbildning - och att de flesta utbildningar tar längre tid än bara några månader. Jag tror att du/ni skulle få svar på många frågor genom att kontakta t.ex. de uppsökande ungdomsarbetare som finns på er hemort. Det är en stor förändring ni står inför och det kan vara skönt att få tala med någon som kan hjälpa er att reda ut detaljerna.
Så mitt råd är först och främst att diskutera allting tillsammans, och sedan med era familjer. Vilken typ av hjälp tror ni att ni kommer att behöva och vilken hjälp kan era familjer erbjuda. Efter det är det bra om ni tar kontakt med uppsökarna som förhoppningsvis kan hjälpa er med de mer konkreta frågorna.
Lycka till.
Kram,
Tessi