Gravid?????????
10.11.2013
Hej! Jag och min pojkvän har inte haft sex än, men idag (10.11) så var vi nakna tillsammans i sängen, och typ tryckte varandras könsorgan mot varandra väldigt hårt, han kom just och just in i mig. Kan jag ha blivit gravid???? Anonym

Ungdomsinformatörerna Sanna och Lena svarar
14.11.2013
Hej Anonym!
Voj, nu har vi missat din viktiga fråga bland alla frågor som kommit in och inte hunnit svara tidigare. Nu är det tyvärr för sent att ta en akut p-piller, eftersom den ska tas senast 72 h efter det oskyddade "samlaget".
MEN nu menar vi inte att du nödvändigtvis skulle vara gravid. Sannolikheten finns, visst - men den är inte lika stor som vid ett ordentligt samlag. Svårt att säga hur stor sannolikheten är, eftersom det inte riktigt kommer fram i din fråga om han kom I dig eller PÅ ditt underliv. Om det kom sperma in i din slida så är sannolikheten att bli gravid genast större än om han bara kommit på underlivet.
Tyvärr så kan du inget annat än vänta på mensen i det här skedet. Vi vet att det kan kännas hemskt och att du oroar dig, men försök ändå att inte grubbla på saken och stressa, för det kan göra att mensen är sen. Om mensen inte syns till när den borde komma, ska du ta ett graviditetstest. Man kan köpa dem på apotek eller i större butiker och de kostar ungefär 10€.
Nu vet ni säkert efter detta att det lönar sig att vara försiktigare om man inte önskar sig en graviditet. Använd åtminstone kondom nästa gång fastän ni inte skulle ha ordentligt samlag!
Vi håller tummarna att mensen kommer som den ska!
Vi kom att tänka på att du kanske menar att hans snopp kom just och just in i dig, alltså INTE att han fick utlösning just och just inne i dig, utan att han bara rörde sig i de trakterna så att säga. DÅ är det ju en helt annan sak. Visst kan det simma ut någon spermie inna en kille får utlösning men risken är nog pytte pytte liten att du skulle blivit gravid av det. Spermier överlever inte om temperaturen sjunker under 36 grader och de dör också av syret i luften. Men risken/chansen finns ju alltid att blir gravid om man inte använder något skydd.
Hälsar Ungdomsinformatörerna Lena och Sanna