gravid?!
19.01.2014
Hej Decibel!
För några dagar sedan rörde min pojkvän mitt underliv med sin försats på fingrarna, men han tror att fingrarna var torra + att min mens var slut dagen innan. Han var aldrig inne i mig med fingrarna, bara utanpå runt klitoris och där omkring, nu till min fråga; är det möjligt att vara gravid? Vi blev jätteoroliga så för att lugna ner oss tänkte jag fråga. Tack på förhand! orolig

Ungdomsinformatören Liselott svarar
20.01.2014
Hej på er!
Jo, bra att du frågade så att ni slipper gå omkring och oroa er i onödan! Ne, risken är nog mikroskåpiskt liten att du skulle ha blivit gravid av det där. Se, spermier är inte odödliga som stålmannens utan de dör rätt hastigt om de torkar eller svalnar under 36 grader - och det går ju rätt snabbt. Inte heller kan de simma genom tyg eller liknande. Dessutom är slidan och hela underlivet en ganska fientlig miljö, bland annat är det väldigt surt där, så de ska nog verkligen ske ett mindre mirakel för att lite spermier från försatsen ska kunna ta sig hela vägen upp till livmodern.
Så oroa er inte nu, båda två. För vet ni, om tjejen oroar sig väldigt mycket (eller annars är hårt stressad eller pressad) så är det faktiskt möjligt att mensen blir försenad bara för att hon undermedvetet spänner sig så mycket. Det är en försvarsinstinkt hos kroppen att trycka på menstruationens pausknapp om det verar vara fara å färde. Det är också vanligt att tjejers menscyklar hoppar när de skriver studentskrivningarna, far på en viktig resa eller sörjer en förlorad pojvkän. Men oftast kommer nog mensen igång av sig själv sedan när tjejen slappnar av - är hon rädd för att ha blivit gravid är det vanligt att hon pustar ut när hon tagit ett graviditetstest som visat negativt (=inte gravid). Graviditetstest kan man överlag inte ta i onödan och de kostar inte många euro. Så försök bara att slappna av - och är ni oroliga under sexet så lönar det sig kanske att tvätta händerna emellan med vanlig tvål och vatten.
Hälsar ungdomsinformatören Liselott