gravid??
21.03.2014
Hej! är verkligen jätte orolig över att jag är gravid och kan inte tänka på annat.
Jag hade mens 5 mars och den sluta 11 mars. Sedan den 13 hade jag oskyddat sex med min pojkvän men han kom inte i mig sen dagen efter hade vi det igen och han kom i mig men efter det tog jag ett akut p-piller. 6 dagar efter jag tog pillret fick jag någon slags blödning,det var inte mycket och den var väldigt ljus så tänkte att det var en meallanblödning eller än ägglossningsblödning eftersom jag har ägglossning då(tror jag iallafall,ska stämma ganska bra) Men dagen efter det började det bara blöda mer och det är mer som min mens för har som mensvärk också. Men jag ska ju ha mens om 2 veckor egentligen så är jätte orolig att jag är gravid!! ska ta graviditetstest men måste vänta ungefär 3 veckor till det och vill inte vänta för oron gör mig jätte ledsen!!
kan det vara så att min mens har kommit nu och jag ska börja räka med att det är min nya menscykel start? orolig tjej

Ungdomsinformatören Liselott svarar
21.03.2014
Hej orolig tjej!
Vännen, det låter som att du nu har en akut-p-piller-framkallad blödning, i princip mens. Det borde stå i bipacksedeln (pappret i paketet med pillren) att man kan få en blödning några dagar efter att man tog pillren. Det borde också stå att det är vanligt att menscykeln påverkas, både så att man kan få mens på en helt annan tidpunkt än vad den borde komma och att den kan bli oregelbunden för några månader framåt. Det här beror på att akut-p-pillren är väldigt starka och därför strular de till hela systemet.Det är en vanlig biverkning av akut-p-pillren och en av orsakerna till att man inte ska använda dem med mindre än ett halvårs mellanrum, så att kroppen har en chans att återhämta sig igen.
Men det positiva här är att de högst troligen gjort sitt jobb. De försöker, precis som vanliga p-piller (som innehåller samma hormoner men svagare för att effekten ska vara mera utspridd) dels förhindra ägglossning och dels förhindra att ett redan befruktat ägg fastnar i livmoderns slemhinna och börjar växa till en baby. Eftersom det är i livmoderns slemhinna som mensblodet sitter, och det nu rinner ut för dig som mens, så har nog högst sannolikt ett eventuellt befruktat ägg också åkt ut nu med blodet. Du ska ändå ta ett graviditetstest 3 veckor efter att du tog akut-p-pillret, det ska man alltid göra för säkerhets skull när man använt akut-p-piller.
Obs, akut-p-piller är inget abortmedel, men ofta reagerar alltså kroppen med att "släppa ut" blodet ur slemhinnorna efter att man tagit det. Det kan alltså också hända att det tar en månad - eller två veckor eller sex veckor - tills nästa mens nu.
Hälsar ungdomsinformatören Liselott (på basen av barnmorskornas/sexualrådgivarnas tidigare svar på liknande frågor)