Gravid?
30.03.2014
Hej!
Inatt när jag och min pojkvän låg och myste så frågade jag om vi skulle ha sex. Han svara ja. Sen fråga han om han kunde lägga in den i mej bara sådär snabbt och sen ta ut den igen(han hade ingen kondom) och dum som jag var så sa jag ja. Han hade kommit tidigare på kvällen,kanske en timme före,men han kom inte när han var inne i mej. Jag är ändå rädd att jag nu kan ha blivit gravid och har panik. Ska jag ta ett dagen efter piller? Detta skedde kl.03 inatt. Jag undrar även över biverkningarna för pillren och jag har hört att de kan skada levern. Snälla hjälp!! Tjej som har panik

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
31.03.2014
Hej du Tjej som har panik!
Oj jättesvårt att veta riskerna för det där. Fast om det finns några risker är de nog yttepyttesuperminimala. Se, spermier torkar, kallnar och dör nog absolut inom en timme  - bara de faktiskt har det torrt och kallt. Det är svårt att veta ifall det lämnat någon sperma i värmen och fukten innanför förhuden, men vi tvivlar nog på att de är livskraftiga då mera. Dessutom, har man lite smeksex eller oralsex före, så är nog alla spår av sperma "borttorkade" från ollonet. Dessutom ska ju det oskyddade sexet ske runtikring ägglossningen, så är du närmare någon av menserna (förra eller nästa) är risken mindre.
Vi tror inte att risken att du ska vara gravid nu är så stor att du absolut måste ta akut-p-piller - men det är ditt val. Precis som du säger är akut-p-piller en stor påfrestning på kroppen, bland annat råddar den till menscykeln för ett bra tag framöver. Men att det skulle skada levern har i alla fall inte vi hört om. Knappast, eftersom det handlar om samma hormoner som finns i p-piller fast i myyycket större dos.
Vi håller tummarna!
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna