Gravid
01.06.2014
Hej på er!
Jag frågar detta mest eftersom att jag behöver få höra svaret av någon expert på ämnet. Jag hade sex för första gången igår med min pojkvän hos honom efter att vi varit ute och festat på natten. Vi låg och myste en stund tills vi båda blev så jäkla sugna att vi kände för att göra det. Ända problemet var att vi gjorde det oskyddade, alltså utan kondom och jag går inte på p-piller ännu.. (jag vet att det var sämsta idén, och han sa att han absolut kunde vänta till ett bättre tillfälle, men jag tänkte väl inte mig för riktigt och körde på ändå)
Han kom inte in i mig först eftersom att det tog så sjukt för mig så vi tänkte låta det vara till en annan gång, men sen blev jag väl tillräkligt våt igen att det inte alls tog sjukt så vi gjorde det en kort stund tills han drog ut den då han kom. Jag vet att det finns chanser till att det kan ha läckt ut lite i mig där före och jag ska ta ett akut p piller, men vill ändå höra hur pass stor chans du tror det är att jag skulle bli gravid? Min ägglossning borde först äga rum om några dagar, eftersom min senaste mens började 22 maj. Lite orolig

Ungdomsinformatören Liselott svarar
Praktikant vid Decibel Angelica svarar
10.06.2014
Hej Lite orolig!
Förlåt att vi inte svarade direkt. Här har bara stockat till sig totalt och vi kan inte annat än att be om ursäkt :( Men nu vännen ska vi svara.
Att köra med avbrutet samlag, alltså att dra ut snoppen innan han får utlösning är nog ingen speciellt säker preventivmetod. Dels för att det kan finnas spermier i den så kallade försatsen, som kommer ur ollonet som en droppe eller två någon gång mellan att han först får stånd och att han sedan får utlösning. Det är inte alltid den droppen innehåller spermier, men den kan göra det. Risken att bli gravid av den är dock yttepytteminimal, som att vinna på lotto. Men risken finns ändå där. Dels så är det inte alla gånger killarna faktiskt känner av att nu börjar det gå för dem, eller så är det så skönt att de tänker "ett par sekunder till" och så drar de inte ut riktigt i tid och det hinner komma lite sperma. Men det är också sällsynt att man ska bli gravid av det, för precis som du skriver ska det ju ske i närheten av ägglossningen också. Riktigt livskraftiga spermier kan leva flera dygn i fukten i slidan och livmodern.
Att ta akut-p-piller (dagen-efter-piller, ångerpiller) är en nödåtgärd och ju närmare det oskyddade samlaget man tar det, desto större chans att de ska hinna förhindra en graviditet. De är dock aldrig bombsäkra och funkar inte längre efter 72 timmar. Därför ska man alltid ta ett graviditetstest tre veckor efter att man tog akut-p-pillret - också för att de ofta råddar till menscykeln så att mensen ofta inte kommer när den skulle komma utan istället kanske före eller efter. Bättre att ta akut-p-piller än att inte göra något alls och nu är det bara att vänta på att de tre veckorna gått. Och kanske beställa tid till kommunens preventivrådgivning/familjeplanering för att få ett mera långsiktigt preventivmedel? Det finns många olika att välja på och du kan läsa på om dem på förhand bland annat på våra infosidor om preventivmedel. Och köra med åtminstone kondom nästa gång, visst? ;)
Och det låter som att din första gång var helt okej och det är vi glada att höra. Minns bara att sexlivet är en upptäcktsfärd och ett äventyr och att alla är nybörjare i början - det kan bara bli bättre ;)
Hälsar ungdomsinformatören Liselott och Storasyster/sommarjobbaren Angelica