gravid
26.09.2014
För två veckor sen (när jag hade ägglossning) var jag med min kille, jag runkade av honom så han kom och sen gick han och torkade av sig, vi fortsatte efter igen och han lag på en kondom. Nu har jag inte fått min mens, kan jag ha blivit gravid av det? Alltså om det råkade komma en pyttedroppe på kondomen när han lag på den? Han brukar vara jätte noggran så jag tror han var helt ren.. är lite orolig eftersom jag skulle fått min mens idag men den har inte kommit. Hur stor är chansen att man kan bli bli gravid på det sättet?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
29.09.2014
Hej
Om det gick till som du beskriver så kan du nog inte ha blivit gravid. Det är ju sant att det bara behövs en enda spermie för att befrukta ett ägg. Men spermierna behöver liksom resten av vätskan som finns i utlösningen också för att slippa framåt och om det bara skulle ha funnits en yttepytteliten droppe på hans fingrar som sedan överfördes till kondomen och därifrån till dig så är det helt enkelt inte sannolikt att de spermierna som skulle ha levt i denna yttepyttedroppe skulle ha orkat simma ända fram till ägget.
Ta det lugnt bara och vänta på mensen. Den kommer nog.
Hälsningar
Tessi