Gravid?
15.10.2014
Hej, jag tog ett akut p-piller för ungefär en månad sen. Har sen dess haft ganska mycket problem med ont i magen och ökade flytningar. Skulle ha fått min mens för ungefär en vecka sen men den är nu sen. För fyra dagar sen började jag få rejält med bruna flytningar, mensvärk och är även öm i brösten. Har köpt graviditetstest som jag ska ta imorgon bitti och är rent utsagt livrädd. Men enligt mina beräkningar borde det egentligen vara omöjligt att jag skulle vara det. Kan det finnas en annan förklaring till dessa besvär? Är det möjligt att dessa bruna flytningar är min "mens" denna månad? Tacksam för svar! SJ

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
16.10.2014
Hej.
Det är jättevanligt att akut p-piller stökar till menscykeln, så jag tror att både magontet och de bruna flytningarna beror på att du tagit pillret. antagligen är det precis som du säger -  att de bruna flytningarna är din mens denna månad. Du kan förstås ta graviditetstestet för säkerhets skull, men jag tror inte att du behöver bekymra dig för att vara gravid.
Om testet är negativt så är det nog bara att följa med situationen och vänta på nästa mens. Och i fortsättningen kan du fundera över något pålitligare preventivmedel så slipper du gå igenom detta flera gånger.