gravid?
13.03.2015
Hej!
Jag funderar om det finns risk att bli gravid om man har haft oskyddat sex ett par dagar efter att mensen har upphört? Lönar det sig att skaffa sig ett graviditetstest för säkerhets skull eller borde det vara lugnt?
Tacksam för svar! e

Hälsovårdaren-barnmorskan Annika svarar
13.03.2015
Hej e! Man kan nog bli gravid ett par dagar efter mensens paus. Man kan ha sin ägglossning under mensblödningen, om det vill sig. Det här är inte precis vanligt. Men kan hända sig... Många räknar det här till en säker period. Men å andra sidan under mina 20 år som barnmorska har jag sett många graviditeter som inte borde ha börjat...
Jag rekommenderar dej att göra ett graviditetstest för säkerhets skull. Du kan läsa mera om graviditetstest här.  Sen kanske det vore bra om du tänker på det här oskyddade sexet som en livserfarenhet som inte får hända igen. Använd alltid kondom. Eller skaffa hormonellt preventivmedel ifall du är i ett fast parförhållande som ni har bestämt er för att satsa på.
Du är säkerligen också medveten om riskerna med könssjukdomar vid oskyddat sex. En könssjukdom hör också inom kategorin otrevliga livserfarenheter...
Du berättar inte om när det oskyddade sexet har hänt - är det för sent för akut-piller? Akut-piller ska tas inom 72 timmar. På samma informationssida som graviditetstest finns infon om akut-piller.
Var rädd om dej!   Med vänlig hälsning,   Annika      barnmorska - hälsovårdare