gravid
14.01.2016
Jag är gravid har gjort olika tester och jag har vart osäkrr men tror jag ska behålla för kan inte ta livet av något som kommer bli en person iaf så är jag rädd pappan vet inget o tror inte jag kommer säga något vi är vänner men vill inte att han ska ha rätt att oxå va endel av barnets liv för jag gillar honom inte o vill flytta utomlands om några år men är osäker på om det är det rätta. mina föräldrar vet inget än häller o vet inte hur jag ska bäretta har ingen aning o är rädd för vad dom ska tycka o vad resten av familjen/släckten ska säga mina föräldrar o släckt o så är kristna o ganska hårda men ja vad jag undrar är om det med pappan är rätt eller om det finns nått annat att göra som ändå gör att jag får som jag vill och typ hur jag ska bäretta för mina föräldrar moa

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
18.01.2016
Hej.
Jag förstår att allting känns väldigt rörigt just nu, och det är ju ett väldigt stort beslut du skall fatta. Därför tycker jag inte att du skall fatta det beslutet på egen hand utan att ha funderat igenom saken med någon annan först.
Jag föreslår att du ringer till preventivrådgivningen och bokar en tid till barnmorskan. Hon brukar ta emot gravida flickor som inte ännu har bestämt hur de skall göra. Hon kan inte fatta beslutet åt dig, men hon kan hjälpa dig fundera över de olika alternativen och hjälpa dig komma på hur du skall berätta för t.ex. dina föräldrar. Hon kan också hjälpa dig boka tid till läkare, lägga remisser till lab.prov o.s.v. om det behövs.
Var inte orolig, det kommer att ordna sig och du kommer att fatta rätt beslut. Men för att ta reda på vad det är och för att reda ut dina egna känslor så är det nog bra om du får diskutera igenom saken.
Kram
Tessi