Gravid??
28.02.2016
Hej! Jag och min pojkvän har inte haft sex än, men vi har fingrat varandra och gjort lite sådant. Han säger att han aldrig haft spermier på sina fingrar innan han rört mig, men nu är min mens flera dagar sen. Jag vet inte om jag inbillar mig eller inte men jag känner mig också lite svullen. Kan jag vara gravid?? 16 och gravid

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
07.03.2016
Hej.
Jag tror inte att du är gravid. Det är helt enkelt inte så lätt att bli det. Att spermier skulle kunna flyttas över med fingrarna är i teorin möjligt, men det är så otroligt osannolikt. Även om din kille skulle ha fingrarna indränkta i spermier så skulle det vara ganska osannolikt att du blev gravid genom att han fingrade dig. (det är förstås ingenting jag tycker att ni skall testa ändå).
Jag tycker att det är bra att ni är medvetna om att det finns "risker" men du behöver nog inte oroa dig i detta fall. Bara att vänta på mensen i lugn och ro och den dag ni kommer så långt att ni skall ha samlag så kommer ni ihåg att skydda er.
Kram
Tessi