Gravid?
03.09.2016
Hej! Hur stor är chansen att bli gravid när man äter p-piller och tar dem inom 3h variation på tiden? Hade sex 2 dagar efter att min mens försvunnit , nu mår jag illa, har huvudvärk och är jättetrött. Detta har pågått i typ 3-4 dagar nu... Inte så att jag spyr men bara e doct illamående som sköljer över mig ibland och en lite molande huvudvärk...
Är orolig att ja skulle vara gravid.. Åt före mensen ganska normalt men slutade äta p-piller 2 dagar tidigare än kartan tog slut pga en resa på kommande. Hade mina 7 dagar mens och började på den 8 dagen och 10 dagen hade jag sex, han kom inte innuti mig men klart det kan ha kommit sperma ändå eftersom vi inte använde kondom...
Är risken stor att jag är gravid? Och om inte så vad kan det bero på att jag mår såhär? kan skolstressen som jag känner komma ut genom illamående? Jag förstår huvudvärken eftersom jag kännt mig stressad men inte illamåendet...
HJÄLP Wilma

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
05.09.2016
Hej.
Om du tar dina piller varje dag, med bara 3 timmars variation, och du inte har glömt något piller så är risken att du skaulle vara gravid väldigt liten. Och ännu mindre i och med att killen inte kom i dig.
Det är betydligt mer sannolikt att du mår illa, har huvudvärk och är trött p.g.a. någon infektion i kroppen eller bara av "vanlig" sköltrötthet. Alltid då skolan börjar pånytt efter sommarlovet så kommer massor av smittor i omlopp eftersom man träffar så mycket mer människor än man gör då man är ledig. Så det är inte alls konstigt om man blir sjuk eftersom man utsätts för så mycket mer. Och alltid blir man ju inte jättesjuk, utan ibland får man bara lite snuva eller mår lite illa i några dagar och sen blir man bättre. Alltid registrerar man inte ens det.
Det är inte alls omöjligt att tänka att det är skolstressen som gör att du mår illa. Det är ganska vanligt att stress kan leda till problem med magen, både så att magen blir orolig, att man mår illa eller att man får magknip. Så om du är medveten om att du har mycket stress i skolan så tycker jag att du skall försöka göra ditt bästa för att minska den stressen. Fundera igenom vad det är som stressar dig. Skriv en lista på de saker som gör dig stressad - och sen försöker du fundera över vilka saker du kan göra annorlunda för att minska på stressen. Ibland kan det vara bra att tänka igenom saken tillsammans med någon annan, för att få en annan persons perspektiv på saken.
Jag tror inte att du är gravid. Ta det lugnt och var rädd om dig!
Kram
Tessi