Gravid??
11.10.2016
Hej!
Min mens har alltid varit oregelbunden så har inte tänkt mycket på saken. Men nu när jag har pojkvän så är jag mer orolig att mensen kommer.
vi har alltid skyddat sex och ingen kondom har gått sönder som vi vet.
Men förra månaden fick jag inte mens och den har inte kommit ännu..
Har hoppat över en månad förut men då har mensen börjat i början av den nya månaden.
Kan jag vara gravid fast vi alltid haft skydd?
M

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
12.10.2016
Hej.
Om ni alltid har använt kondom då ni har sex, och under hela samlaget, så är det osannolikt att du skulle vara gravid.
Jag tycker att du skall börja skriva upp när du har mens så att du har lite koll, även om mensen är oregelbunden. Det kan ändå göra det lättare att räkna ut när du kan tänkas ha ägglossning o.s.v.
Jag tycker att det låter mer sannolikt att din mens bara är sen för att den är oregelbunden, men om du vill vara helt säker så är det ju lätt att kolla upp genom att göra ett graviditetstest. Man får köpa ett test för runt 5 euro i nästan alla butiker och på apoteket. Om du inte tycker att du har råd att betala det själv så kan du gå till hvc eller till din skolhälsovårdare så kan hen lägga en remiss åt dig till laboratoriet och du får gå dit och lämna ett urinprov.
Ta det lugnt bara och fortsätt att skydda er.
Kram
Tessi