Gravid?
31.10.2016
Hej! jag är en tjej på 16 år och jag har precis blivit tillsammans med en kille. vi har haft sex 3 gånger utan kondom (men jag går på p-piller). det var bara det att vi hade sex på fredag och lördag och sedan på fredagen veckan efter så fick jag någon form av matförgiftning tror jag. Jag hade jättediarré hela fredagen men sen blev det lite bättre på lördagen. Idag är det 4 dagar sedan den fredagen jag hade matförgiftning och jag har ont i magen och magen är svullen. Min fråga är nu om jag möjligtvis skulle kunna vara gravid eftersom att jag vet att spermier kan stanna i kroppen i en vecka efter samlag och jag undrar om p-pillert hade någon effekt just då när jag var matförgiftad. /Orolig

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
02.11.2016
Hej.
Jag tror inte att du behöver oroa dig. Det var ju nästan en vecka efter att ni hade sex som du fick matförgiftning (6 dagar) och eftersom du hade tagit dina piller som du skulle fram tills dess så är det nog osannolikt att den ena diarrédagen skulle ha rubbat din cykel så mycket att ett ägg plötsligt skulle ha lossnat och blivit befruktat av en spermie som suttit kvar och väntat i sex dagar. Så även om det i teorin skulle vara en möjlighet så tror jag att det är för osannolikt för att du skall behöva vara rädd för det.
Det att din mage gör ont och är svullen beror mycket mer sannolikt på matförgiftningen än på en 4 dagar gammal graviditet. (en 4 dagar gammal graviditet ger inga symtom alls.)
Vidare är det alltid svårt att veta hur mycket av pillret som hinner tas upp och omsättas om man har magsjuka/diarré. Men eftersom du inte kräktes så kan vi anta att pillret åtminstone löstes upp i magen och då har det sannolikt funkat ungefär som normalt. Det skulle vara osäkrare med den saken om du hade spytt också. (men som sagt ändå väldigt osannolikt.)
Ta det lugnt bara och njut av ditt nya förhållande <3
Kram
Tessi